8/01/2019


الرئيس السيسى " المدرس بيقول أنا مش قادر أعيش بالراتب ده، أه أنا عارف، بس مش قادر " خلو بالكم من بلدكم

الرئيس السيسى " المدرس بيقول أنا مش قادر أعيش بالراتب ده، أه أنا عارف، بس مش قادر " خلو بالكم من بلدكم ، حيث كشف الرئيس عبد الفتاح السيسي، خلال جلسة "اسأل الرئيس"، ضمن فعاليات مؤتمر الشباب الذي انعقد بالعاصمة الإدارية الجديدة ان الدكتور طارق شوقي وزير التربية والتعليم، يطلب بناء 250 ألف فصل دراسي لتخفيف التكدس الطلاب، من أجل أن تصل النسبة لكثافة معينة "إحنا مش بنتكلم أن الفصل يوصل لـ 20 طالبًا لأ، إحنا بنعمل كثافة معينة بس"، وهذا يكلف الدولة 125 مليار جنيه.

وأضاف سيادته : "المدرس مثلا يقول أنا مش قادر أعيش بالراتب ده، أه أنا عارف.. بس مش قادر .. عارف إننا مطلوب مننا نعمل إصلاح لحال العاملين في التعليم والصحة عشان نوفر لهم الظروف المناسبة لعملهم".

وتابع: "مثلا إعلامي يطلع يجيب صورة لمدرسة عاوزة تعديلات ويقول الدولة مش بتعمل، لا ده بناء انطباع خاطئ ووعي خاطئ عن حجم المشكلة الدولة بتحاول تعمل في إطار عن إمكانيتها".

وتحدث الرئيي عن ما جرى إنجازه في العاصمة الإدارية الجديدة، والمصحوبة بحديث له خلال مؤتمرات وكلمات سابقة، كان أبرزها: "لو بتحبوا ربنا بجد، خلوا بالكم من بلدكم".

سجل سيرتك الذاتيه واحصل على وظيفه مناسبه مع بيت كوم
اعلانك هنا
  • التعليقات على الموقع >>>>>
  • تعليقات الفيس بوك
Item Reviewed: الرئيس السيسى " المدرس بيقول أنا مش قادر أعيش بالراتب ده، أه أنا عارف، بس مش قادر " خلو بالكم من بلدكم Rating: 5 Reviewed By: هناء خيرى

مواضيع تهمك